wereldgezondheidsdag

Wereldgezondheidsdag 2016: 5 tips voor uw gezondheid!

Gekozen bedrag
€   100

Looptijd

Lening 100 Rentevergoeding 0,58
U betaalt terug
Terugbetaaldatum 01-01-0000 JKP 15%
Voorbeeld lening

Wereldgezondheidsdag 2016: beat diabetes

​Wereldgezondheidsdag is opgericht door de World Health Organization (WHO) van de Verenigde Naties. Ieder jaar op 7 april wordt er op deze dag aandacht besteed aan een probleem op het gebied van gezondheid in de wereld. Dit jaar is het thema 'Beat diabetes'. Wereldwijd hebben ongeveer 350 miljoen mensen diabetes. Het hebben van diabetes kan leiden tot verschillende vervelende gezondheidsproblemen, zoals hart en vaatziekten, maag en darmklachten of depressies. Met dit thema hoopt de WHO aandacht te krijgen voor diabetes en zo dit probleem aan te pakken. ​

Hoe bewust zijn we met onze gezondheid bezig?

In het kader van Wereldgezondheidsdag hebben wij onderzoek gedaan naar de gezonde leefstijl van Nederlanders die wel eens een minilening hebben aangevraagd. In totaal hebben 347 respondenten meegedaan aan ons onderzoek. Hieruit is gebleken dat we wel degelijk bewust bezig zijn met onze gezondheid. Zo geeft slechts een klein deel (4%) van de respondenten aan nooit groente en fruit te eten, wordt er toch meer water dan frisdrank gedronken en vinden de respondenten sporten belangrijk om gezond en fit te blijven.

1. ​Groente en fruit consumptie

Volgens het WHO en het Voedingscentrum is het belangrijk om elke dag voldoende groente en fruit te eten, omdat het een gunstige invloed heeft op onze gezondheid. U kunt hiermee vele nare ziektes voorkomen, zoals diabetes, maar ook andere ziektes zoals hart- en vaatziekten. Uit ons onderzoek is gebleken dat ongeveer 41% van de respondenten dit haalt. Bij de mannen (57%) was dit een stuk minder dan bij de vrouwen (83%). Opvallend is wel dat ruim 70% van de respondenten aangeeft altijd groente en fruit in het boodschappenmandje te hebben. ​Ook wordt er meer aan gezond eten besteed (100-125 per maand) dan de gemiddelde Nederlander (182 euro per persoon per jaar). Daarnaast is koken voor de meeste respondenten geen probleem. Ongeveer 60% van de ondervraagden geeft aan dat zij altijd thuis koken en graag zelf bereide maaltijden eten. 32% van de respondenten ziet het als hobby en 28% als gelegenheid om nieuwe recepten te proberen.

2. Meer water dan frisdrank ​​​
​Ook waren wij erg benieuwd naar het 'drink' gedrag van de respondenten. In augustus 2015 is gebleken dat Nederlanders vaak minder water drinken dan de aanbevolen hoeveelheid. Toch is gebleken dat de meeste respondenten (48%) bij dorst het liefst water drinken en daarna frisdrank (25%).

3. Sporten belangrijk om gezond en fit te blijven
Voor veel respondenten betekent sport genieten van het buiten zijn (34%). Vooral onder de vrouwen was dit zo (24,4%). Voor mannen is sport vooral regelmatig trainen (27,4%). ​

​Vijf tips voor een goede gezondheid

​Tegenwoordig is iedereen bezig met zijn of haar gezondheid. Ook leven we gemiddeld langer dan vroeger. Bent u veel bezig met uw gezondheid? Te veel is natuurlijk nooit goed. Wij delen graag een aantal makkelijke tips waardoor u toch gezond bezig bent zonder dat u daar veel moeite voor hoeft te doen.

#1 Drink genoeg
Vaak vergeten we om genoeg water te drinken. Genoeg drinken is erg belangrijk voor een goede gezondheid. Leer u zelf aan om genoeg te drinken. Zet bijvoorbeeld een kan water op uw bureau en zorg dat deze begin van de middag leeg is, zodat u later nog een kan kunt inschenken. Of drink op gezette tijden een glas water. U kunt ook een flesje water meenemen als u gaat winkelen of boodschappen gaat doen. Dit scheelt later weer in de portemonnee omdat u geen extra drinken hoeft te kopen voor onderweg. Vindt u water niet lekker? Of gaat de smaak u vervelen? Voeg dan wat citroen, munt of komkommer toe aan uw water.


#2 Lekker bewegen
​Naast genoeg drinken is bewegen ook belangrijk voor een goede gezondheid. U hoeft hier niet per se een abonnement voor de sportschool voor af te sluiten. Om te bewegen kunt u ook een wandeling maken of wat vaker de fiets te pakken wanneer u even een boodschapje moet doen. Wandelen en fietsen is heel gezond en kan ook heel gezellig zijn. Ga samen met een vriend, vriendin of partner wandelen en klets lekker bij. Zit u vaak op kantoor? Loop eens naar uw collega toe om iets te vragen of neem wat vaker de trap in plaats van de lift.

#3 Betaalbaar gezond eten
Gezond eten is volgens veel mensen vaak te duur. Wij bewijzen u graag het tegendeel. Ga bijvoorbeeld eens naar de markt voor wat groente en fruit. Vaak kunt u het op de markt voor minder krijgen dan in de supermarkt. Of kijk eens in het vriesvak bij het groente en fruit gedeelte. Veel mensen denken dat dit ongezond is, maar dat is gelukkig niet zo. Nadat groente of fruit wordt geplukt wordt het meteen ingevroren. Hierdoor blijven vitamines goed behouden en is het langer houdbaar. Diepvriesgroente is vaak iets betaalbaarder dan vers. Ook zou u zich eens kunnen verdiepen in seizoensproducten of groente of fruit dat in de aanbieding is.

#4 Gezond genieten
Gezond eten hoeft niet saai te zijn, maar soms kan het wel eens vervelen. Dan kunt u echt uitkijken naar een lekkere pizzapunt of een hamburger. Als u besluit eens lekker te genieten van een pizza of een hamburger moet u dat zeker doen. Op z'n tijd is ongezond eten helemaal zo erg nog niet. Af en toe een 'cheat' day zorgt ervoor dat u het gezond eten beter vol houdt. Daarnaast zijn er vaak ook gezondere alternatieven te vinden. Er is namelijk niets lekkerder dan een zelfgemaakte burger of pizza! Jezelf allerlei lekkers verbieden zorgt namelijk alleen maar voor een ongelukkig gevoel en maakt alleen maar chagrijnig.

#5 Slaap lekker
Naast gezond eten en genoeg beweging is slaap ook erg belangrijk voor een goede gezondheid. Ongeveer 30% van de Nederlanders heeft slaapklachten (Arboned). Volwassenen hebben ongeveer 7 - 8 uur slaap per dag nodig. Ga daarom op tijd naar bed en leg een paar uur voor het slapen uw mobiele telefoon of tablet weg. Zorg er ook voor dat uw slaapkamer niet te koud of te warm is. 17 à 18 graden is de ideale temperatuur voor een goede slaap.


wereldgezondheidsdag

Let op! Geld lenen kost geld
Klantbeoordeling 0/10 gebaseerd op 0 recensies op Ekomi